Kinderen aanmoedigen om groenten en fruit te eten, kan soms een uitdaging zijn, maar er zijn verschillende strategie├źn die kunnen helpen. Hier zijn tien tips:

 

1. Geef het goede voorbeeld. Kinderen imiteren vaak het gedrag van volwassenen. Als ze zien dat jij regelmatig en met plezier fruit eet, zullen ze eerder geneigd zijn dat ook te doen.

2. Maak het leuk en aantrekkelijk. Snijd het fruit of de groenten in leuke vormen of maak er creatieve arrangementen van, zoals een gezicht op een bord of diertjes van verschillende soorten fruit of groenten.

3. Betrek de kinderen bij de bereiding.
Laat kinderen mee de groenten of het fruit kiezen in de winkel of op de markt en betrek hen bij het wassen en voorbereiden ervan. Als ze deel uitmaken van het proces, is de kans groter dat ze zelf ook willen proeven van hun eigen creaties.

4. Voorzie in voldoende groenten of fruit als gezonde snacks. Houd gezonde snacks, zoals voorgesneden fruit of een wortel, binnen handbereik. Als kinderen honger hebben, zullen ze eerder naar het fruit grijpen als het direct beschikbaar is.

5. Geef fruit en groenten een vaste plaats in de dagelijkse routine. Maak van het eten van fruit een deel van de dagelijkse routine. Bijvoorbeeld: altijd fruit na school of als onderdeel van het ontbijt.

Elk kind is anders, dus kan het nodig zijn om verschillende methoden uit te proberen om te zien wat het best werkt.

6. Denk ook eens aan smoothies of fruitsalades. Mix verschillende soorten fruit in een smoothie of maak een kleurrijke fruitsalade. Dat kan een aantrekkelijkere optie zijn voor kinderen die niet graag los fruit eten. Sapjes van wortels of tomaten kun je ook met fruit combineren.

7. Maak gezonde desserts met fruit. Gebruik fruit als basis voor gezonde desserts. Wist je dat je van bevroren bananen in de blender vlug een soort roomijs kunt maken?

8. Leer kinderen over de voordelen van groenten en fruit. Als ze begrijpen waarom fruit goed voor hen is, kunnen ze meer gemotiveerd zijn om het te eten. Op YouTube vind je tal van educatieve filmpjes.

9. Beperk het aanbod aan alternatieven. Zorg dat er zo weinig mogelijk ongezonde snacks in huis zijn. Als er geen koekjes, chips, chocolade of andere minder gezonde opties in de kast liggen, is de kans groter dat ze voor groenten of fruit kiezen.

10. Beloon een gezond eetpatroon. Beter dan ongezond eten te bestraffen of berispen, is positieve stimulatie. Geef je kinderen een complimentje als ze fruit kiezen en misschien kun je er wel een kleine beloning aan koppelen.

 

Het is ook belangrijk om geduldig te zijn; smaakvoorkeuren kunnen zich in de loop van de tijd ontwikkelen.

Vibovit Dino is uitsluitend beschikbaar bij uw apotheker. Vraag zijn of haar advies

BE-ARPHA-OTC-0078-11-2023